FUJI-TIP 30 (kde se vzala tu se vzala JPG simulace)

Jeden z argumentů pro koupi fotoaparátu FUJIFILM bylo vždy zpracování obrazu pomocí filmových simulací. Co vlastně taková filmová simulace je a proč se nejedná o obyčejný jinak barevný JPG, jak si mnozí myslí, si povíme v dnešním FUJI-TIPU.

Captura (4)

Firma FUJIFILM má doopravdy dlouho tradici ve výrobě filmového materiálu. Na triku má legendární Provii, Astii, Across, Velvii apod. Mnohým z vás už je nyní jasné, že tyto názvy znáte právě z filmových simulací ve vašich FUJIFILM fotoaparátech. Hned na začátku je potřeba říci v čem se FUJIFILM trochu vymyká jiným firmám ve stejném odvětví. JPG z Fuji je extrémně povedený, obsahuje dostatek dat, má svůj charakteristický vzhled a výbornou ostrost. Maximální pružnost pro úpravy JPG je cca 1EV (u formátu .raf až 3EV). Tak jako tak je to slušný rozsah a občas radši fotografuji do JPG Acros, protože je to černobílý profil, který už se mi těžce simuluje při zpracování .rafu.

Jednotlivé simulace:

  • Provia/Standard - klasické podání barev a kontrastů (původ ve filmovém materiálu) 
  • Velvia/Živé - barvy jsou výrazněji saturované (původ ve filmovém materiálu)
  • Astia/Nižší - snížení kontrastu a měkčí tonalita barev (původ ve filmovém materiálu)
  • Classic Chrome - jiná tonalita barev a kontrastů (takový film nikdy FUJIFILM nevyráběl, jedná se vlastně o moderní představu, jak by vypadala FUJIFILM verze kodachrome filmu)
  • PRO Negative High - portrétní simulace s větším kontrastem (nemá přímý původ ve filmovém materiálu)
  • PRO Negative Standard - portrétní simulace s jemnější gradací (nemá přímý původ ve filmovém materiálu)
  • ETERNA/KINO - jedná se o simulaci, která má RGB křivku ve tvaru S - nedotýká se ani zcela černé ani zcela bílé, díky tomu nabízí vysoký dynamický rozsah s nízkým kontrastem (její původ najdeme u filmového materiálu s názvem ETERNA 500)
  • Acros - černobílý profil, který simuluje stejnojmenný film. Nejedná se o pouhý převod do černobílé. Opět je upravená křivka a kontrast (původ ve filmovém materiálu Neopan Acros)
  • Monochromatický - pouhé odbarvení do černobílé (většina firem nabízí pouze tuto černobílou, která pouze odbarvuje)
  • Sépie - no coment 

*všechny tyto simulace najednou obsahují aktuálně pouze X-H1 a X-T3

Všechny filmové simulace lze kombinovat s nastavením, které naleznete v Qucik menu (Q) - tedy s H-tone (světla), S-tone (stíny). Barevné simulace navíc s Color (saturace). Nabízí se možnost ještě si přidat zrno (efekt zrnitosti) - naleznete v MENU - IQ - EFEKT ZNRNITOSTI. Například nastavení černobílé může vypadat takto: Acros RED, H-Tone + 4, S-Tone +4 a efekt zrnitosti silný. 

NÁĚ TIP?

Zkuste fotit s filmovou simulací. Máte poměrně široké možnosti jak si výstup vaší Fuji můžete upravit. Ve chvíli, kdy fotografujete pouze do RAW, ale máte v hledáčku nastavenou filmovou simulaci, tak je o tom propsána informace do metadat. Software pro úpravu fotografii (Capture One, Lightroom, ON1 apod.) tato data čte a na .raf fotografii vám dokáže implementovat nastavení simulace (tedy toho jak je simulace nasimulovaná v daném programu - neodpovídají zcela tomu, co dokáže fotoaparát). 

Pavel Vávra

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení