FUJI-TIP 11 (typ závěrky MS, ES)

Typ závěrky v digitální fotografii rozdělujeme na mechanickou a elektronickou. Mechanická závěrka vytváří expozici pomocí fyzických částí mechanismu. Tuto závěrku známe již z klasických fotoaparátů.

Mechanická závěrka funguje následovně:

1. čip je připraven pro snímání expozice, 2. první lamela závěrky odhalí čip, 3. po dobu otevření je snímaný obraz, 4. druhá lamela závěrky ukončuje expozici a tím vytváří konečný čas závěrky (například 1/60s)

Elektronická závěrka funguje tak, že odečítá obraz z čipu a simuluje tak mechanickou závěrku. Toto odečítání funguje zpravidla shora dolů. 

Mechanická závěrka vs. elektronická závěrka

Mechanická závěrka nám umožňuje fotit na dlouhé časy (klidně hodiny) a pak dle její největší rychlosti časy 1/4000s nebo 1/8000s. Nedochází při jejím používání k žádným deformacím obrazu a lze používat blesk. Elektronická závěrka neumožňuje dělat dlouhé expozice, ale naopak dokážu u Fujifilmu až 1/32000s.

Výhody mechanické závěrky

Synchronizace s bleskem, dlouhé časy závěrky, žádné deformace obrazu

Nevýhody mechanické závěrky

Omezený čas na 1/4000s nebo 1/8000s

Výhody elektronické závěrky

Čas není omezen na 1/8000s, nedělá žádný hluk

Nevýhody

Nelze synchronizovat s bleskem, neumí dlouhé časy, mohou se objevovat deformace obrazu rychle se pohybujících předmětů, pod umělým osvětlením se mohou vyskytovat pruhy

NÁŠ TIP

Nastavte si funkci MS + ES na vašem Fujifilmu. Funguje to tak, že dokud stačí rychlost mechanické závěrky, tak fotíte pouze na mechanickou, když ovšem čas přesáhne 1/4000s nebo 1/8000s (dle modelu fotoaparátu), tak automaticky začne Fuji používat ES, která může fotit až 1/32000s. Na tento limit závěrky se můžete jednoduše dostat, když fotíte na plném slunci se světelným sklem. Bez ES máte jedinou možnost - přiclonit objektiv, aby nebyl snímek přeexponován. Díky sdílené funkci MS + ES přemíru světla nemusíte řešit.

PS deformace obrazu při použítí ES jsou věcí velmi individuální. Subjektivně mám pocit, že čím novější generace fotoaparátu, tím jsou problémy s ES menší. 

PAVEL VÁVRA