FUJI-TIP 5 (ISO AUTO)

Již od prvních bezrcadlových modelů Fujifilm má uživatel možnost nastavit si 3 různé ISO AUTO. Mnoho přeběhlíků z DSLR není zvyklá tuto funkci používat, protože DSLR není kostrukčně idálně uzpůsobená k tomu, aby měřila všechny hodnoty zcela přesně. Na čip bezrcadlovy dopadá světlo přímo v reálném čase a proto je měření automatického ISA mnohem přesnější.

Fujifilm-X-T1-step-1

Co ISO AUTO umožňuje?

Funkce ISO AUTO vám dává možnost nastavit si 3 různé rozsahy ISO pro 3 různé časy závěrky. Nastavujete hodnoty: nejnižší ISO, nejvyšší ISO a minální čas závěrky. 

Jak to funguje?

Máte-li nastaveno ISO auto a pohybujete se v prostředí, kde je dostatek světla, tak vám Fujifilm nikdy nedá vyšší ISO než nejnižší nastavené. ISO se začne zvedat až ve chvíli, kdy nestačí minimální čas závěrky, který máte nastaven. V tuto chvíli udržuje fotoaparát daný čas a k němu přidává ISO. Automatika do času závěrky zasáhne až ve chvíli, kdy nestačí ani maximální ISO a ani minimální čas závěrky. Až v tu chvíli se čas závěrky prodlouží. 

Příklad:

ISO AUTO 1 = Minimální čas závěrky 1/60s, minimální ISO 200 a maximální ISO 6400. 

1. Jakýkoliv čas nad 1/60s, který naměří fotoaparát se automaticky rovná ISO 200

2. Čas závěrky naměřený fotoaparátem pod 1/60s znamená zvyšování ISO do hodnoty 6400

3. Nestačí-li dle měření expozice 1/60s a ISO6400, tak automatika prodlouží čas například na 1/30s 

NÁŠ TIP

Nastavte si ISO AUTO v rozsahu ISO, který je pro vás vyhovující. Minimální čas závěrky podle času, který s daným objektivem udržíte. Používáte-li tři různé ohniskové vzdálenosti, tak si nastavte jednotlivé ISO AUTO pro jednotlivé objektivy. Neměl by být problém udržet čas rovnající se dvojnásobku ohniskové vzdálenosti objektivu (například 1/125s pro ohniska kolem 50mm).

PS nebojte se tuto funkci používat (rozváže vám to ruce)

PAVEL VÁVRA