X-H1 nový král na trhu?

Český Fujifilm hovoří o novém králi a je tomu opravdu tak?

Upřímně řečeno, sledovat zrození nového modelu na X zahraničních kanálech najednou je vždy poměrně příjemnou kratochvílí, protože u jména modelu to začne a u nejmenších technických drobností to končí. Pojďme začít u toho jména.

Proč X-H1 a ne X-T2s?

Jeden z původních předpokladů byl, že X-H1 ponese název X-T2s a bude se jednat o mezimodel se stabilizovaným čipem (neboli IBIS) na který naváže v budoucnu X-T3. Jak už víme, tak byl vybrán název X-H1 a má to hned několik logických důvodů. X-H1 totiž nenahrazuje X-T2 jako takovou - jedná se o fotoaparát s několika podstatnými přesahy a hned z kraje musím říci, že to nikterak nesnižuje fotografické kvality X-T2, X-Pro 2, X-E3 apod. “H” neboli “high" se na tento Fujifilm fotoaparát skvěle hodí, protože se jedná o přístroj, který je svými funkcemi nakloněn nejen fotografům, jak už jsme u této značky zvyklý, ale i videotvůrcům.

Ovládací prvky a ergonomie

Ovládací prvky a ergonomie jsou spojením X-T2 a GFX. Zůstaly otočné voliče s aretací pro výběr hodnoty ISO a času závěrky. Clonové kroužky má Fujifilm standardně na objektivech (vyjma objektivů, které nesou označení XC). Co ubylo je kolečko kompenzace expozice, které se v základním nastavením přesunolo pod tzv. dvojhmat (držíte tlačítko kompenzace expozice a zadním rolerem upravujete nastavení). Podobný systém znají uživatelé Nikonů. Vzhledem k tomu, že tento postup nemusí každému vyhovovat lze kompenzaci expozice přemapovat přímo na zadní roler a to tak, že příkazem (stisknutím roleru) aktivujete funkci kompenzace expozice a už nemusíte nic stabilně držet stisknuté.

Z GFX si X-H1 půjčila stavový display, který je perfektně čitelný, lze na něm měnit pořadí informaci na 4 řádcích, přičemž ten pátý zobrazuje v základu: zvolený režim fotografování, kvalitu snímku, vyvážení bílé a vybranou simulaci filmu. Tento stavový display lze barevně invertovat ze světlého textu na tmavém pozadí na tmavý text na pozadí světlém. Oproti X-T2 má X-H1 jak joystick, tak dotykový display přes který lze vybírat ostřící bod, rovnou ostřit nebo rovnou pořizovat snímek, dále jsou přítomna gesta pro vyvolání dalších funkcí (stejně jako u modelu X-E3). Při prohlížení fotek se chová podobně jako chytrý telefon, lze listovat mezi snímky a zvětšovat fotografii pomocí gest. LCD display je výklopný na dvou kloubech stejně jako u X-T2 a GFX.

Co se novému modelu nedá upřít je grip a jeho pohodlnost. Dle mého názoru se jedná o Fujifilm s APS-C snímačem, který je ergonomicky nejlépe vyřešen. Grip pro pravou ruku je mnohem hlubší než u X-T2 a díky tomu se mnohem pohodlněji drží. Poměrně překvapivou změnou je odklod od klasických spouští se závitem. Tato spoušť byla nahrazena spouští hladkou, která nemá tzv. střední polohu. Jakmile položíte ukazovák na spoušť už ostříte a lehkým stisknutím fotíte. Věřím, že někteří lidé si budou zvykat déle - osobně mi to netrvalo ani 10 minut. Pro naostření na danou vzdálenost se dá použít tlačítko AF-ON, které je umístěno šikovně v dosahu pravého palce.

Hledáček je podobně jako u X-T2 fyzicky velmi velký má vysokou snímkovací frekvenci (100 FPS při boost modu) a je naprosto plynulý i při rychlém pohybu. Velikost hledáčku je půl palce a jeho rozlišení je 3,69 milonů obrazových bodů.

Technická specifikace

Srdcem X-H1 je dobou prověřený X-Trans III snímač, který má rozlišení 24Mpix. O zpracování snímků a videa se stará stejný X-procesor, který známe od uvedení X-Pro 2 na trh s jedním podstatným rozdílem, že X-H1 ve svém těle nese tyto procesory hned dva. Podstatnou změnou je již zmíněný IBIS neboli optická stabilizace čipu. Tato stabilizace se pohybuje v pěti osách a proti původním informacím je kompatibilní se stabilizací fujinon objektivů (OIS). Se stabilizovanými objektivem funguje IBIS v kooperaci (například, že o stabilizaci dvou os se stará objektiv a tří stabilizovaný čip). Pro správné fungování stabilizace fotoaparát udělá cca 10 000 výpočtů za jednu vteřinu a data sbírá ze třech gyroskopický a třech akceleračních senzorů.

Tělo nese označení WR (weather resistant) a nemusíte se tedy bát ho používat v horších klimatických podmínkách včetně mrazů. Pro udržení výkonu a správné provozní teploty se stará pasivní systém chlazení, který odvádí teplo od čipu dále do gripu.

Baterie zůstaly stejné jako u ostatních modelů (W126s). X-H1 je první model, který vás upozorní, že máte ve fotoaparátu baterii bez označení “s” a že se bude daná baterie rychleji vybíjet.

Nové funkce a funkce přejaté z GFX

Nový rychlejší AF

X-H1 využívá přesnější a rychlejší způsob jak zaostřit přesně tam kam chcete. Dokáže to pomocí porovnání šedesáti různých dat. Dochází k výpočtu mezi třemi typy fázového rozdílu - fotoaparát dokáže díky tomu vybrat nejlepší místo pro přesné zaostření i při nastaveném nejmenším ostřícím bodu. Za následek to má nejen rychlejší AF, ale i větší přesnost při fotografování scén s nízkou úrovní světla nebo nízkým kontrastem. Minimální rychlost zaostření se pohybuje na hranici 0.08 s., respektive 0,06 s. v boost modu.

Flicker reduction

X-H1 je prvním Fujifilmem, který má funkci pro redukci blikání umělého osvětlení. Ve chvíli, kdy máte tuto funkci aktivní, tak fotoaparát detekuje frekvenci blikání umělého osvětlení a v sériovém snímání exponuje vždy ve frekvenci, aby na fotografii nebyly pruhy. Při tomto nastevení se sníží rychlost sériového snímání na 5,5 snímků/s u mechanické závěrky a na 7 snímků/s při nastavení E-front curtain.

Minimalizovaný BLACKOUT

Blackout je zčernání hledáčku při snímání světla pro expozici. U X-H1 při sériovém snímání vidíte blackout pouze u prvního snímků - dále už i přes snímání 8 snímků/s (11 snímků/s v boost modu) stále vidíte scénu beze změny. Tuto funkci určitě ocení například sportovní a reportážní fotografové.

Filmová simulace ETERNA

Fotoaparáty Fujifilm mají velmi silný výstup v JPG. Filmové simulace nejsou prostým odbarvením snímků nebo změnou barvy. Zpracování obrazu ve fotoaparátu je mnohem komplexnější a u Eterny to platí dvojnásob. Jedná se o filmovou simulaci, která má obrovský dynamický rozsah. Křivka průběhu je jiná - nejlépe funguje při nastavení DR400% (což znamená nejmenší možné ISO 800). Ve zkratce tam kde je standardní JPG ve stínech černý má Eterna mnoho dat a naopak tam, kde už je snímek pouze bílý má tato simulace pořád co nabídnout. Samozřejmě je nutné snímek správně exponovat a být připraven na to, že se jedná o simulaci, která předpokládá, že s ní ještě budete dále pracovat - viz níže.

Filmové funkce

Nedá se pochybovat o tom, že je novinka velmi blíže nakročena k filmové tvorbě. Poznáte to hned v menu, protože poprvé má Fujifilm více oddělené menu pro video funkce a pro funkce fotografické - dané submenu se aktivuje když přepnete na video a naopak. Stejně se chová stavový display.

X-H1 samozřejmě umí nahrávat do 4k ve 30 snímcích za sekundu (200 Mbs). K dispozici jsou poměry stran 16:9 a 17:9. Mimo možnosti nahrávat s filmovou simulací je k dispozici i funkce F-Log. Vysokorychlostní nahrávání je možné až do hodnoty 120 snímků za vteřinu.

Elektronický horizont

Z GFX si X-H1 půjčila funkci elektronického horizontu, který vám nezobrazuje jen osu X, ale i osu Y - tedy náklon dopředu a dozadu.

Využití X-H1 v praxi

Na první pohled to i mě svádělo k tomu, že se jedná o lépe se držící X-T2 se stabilizovaným čipem, větším výkonem pro fotografy co nejen hodně fotí, ale věnují se i více videu. Naštěstí je přesah X-H1 mnohem větší než by se na první pohled zdálo. Stabilizovaný čip je smozřejmě pro video naprosto vynikající, ale bylo výzvou ho vyzkoušet s objektivem XF 100-400 mm + telekonvertor x2. Abych to zkrátil udělat fotku s časem závěrky 1/125 s. při ohnisku 800 mm (1200 mm po přepočtu na full frame) nebyl z ruky problém. Na takto extrémním ohnisku je vidět, jak výrazný vliv má kombinace spolupráce IBIS a OIS stabilizace.

Vychází mi tedy že X-H1 je tělo, které je díky stabilizaci, minimalizovanému blackoutu a rychlejšímu AF vhodné pro reportážní, sportovní a wildlife fotografy.

Naštěstí tím to nekončí. Schopnost udržet dlouhé časy umožňuje fotit krajinu a architekturu z ruky na nižší ISO a delší čas závěrky. Stejně tak to platí pro statický portrét ve kterém je využíván slabý nebo ambientní zdroj světla při zachování nižších hodnot ISO.

Své fanoušky si najde určitě mezi profesionály se širokým záběrem žánrů, kteří potřebují vysoký výkon bez kompromisů.

Silné stránky

Celkové zpracovnání, grip a jeho pohodlnost.

Funkční stabilizace a další funkce přidružené k nahrávání videa.

Vysoký výkon a rychlý AF.

Nová spoušť, která svým chodem nevytváří otřesy.

Další funkce, které teoreticky do budoucna přináší IBIS - například funkce pixel shift (posunem čipu pomocí stabilizace jsou vytvořeny například 4 snímky, které jsou složeny a vzniká fotografie s vysokým rozlišením).

Eterna - může to znít jako drobnost, ale potenciál Eterny nemusel být zatím správně pochopen. Ve chvíli, kdy máte dobře exponovaný JPG, který je ostrý a rychle editovatelný v jakémkoliv programu tak vlastně se vlastně nepotřebujete tolik fixovat na RAW. Eterna má díky méně ostrému průběhu křivky větší dynamický rozsah. Efekt je stejný, jako když správně exponujete film. Dostanete perfektní základ ve kterém je mnoho dat k dalšímu zpracování. Zkoušel jsem využít poměrně agresivní filmové presety, které jsou doporučeny pro implantaci na RAW soubor a na dobře exponované Eterně se všechny chovaly naprosto korektně.

ETERNA v noci - autor fotografie Tomáš B.

ETERNA ve dne - autor fotografie Tomáš B.

Závěr

Musím říci, že mě X-H1 velmi mile překvapil. Musím hned zkraje ale říci, že ostatní Fujifilm modely zůstávají výbornými fotaparáty. Důvod, proč je X-H1 větší a proč zatím nemůže být IBIS použitý v jiném (menším těle) je ten, že jeho konstrukce je fyzicky poměrně velká.

Pokud fotíte s Fuji roky, tak pochopíte ihned přesah jaký X-H1 slibuje do blízké budoucnosti, protože Fujifilm aktivně na svých fotaparátech pracuje po celou dobu jejich “životnosti” a v updatech FW budou přibývat nové video i fotografické funkce.

Velkou silou značky je kvalita Fujinon objektivů a vysoký výkon X procesorů, které umožňují ladit fotoaparáty a přidávat větší nebo menší nové funkce.

X-H1 je novinkou, ale stejně jako u GFX a každého nového modelu Fujifilmu bude dobou na trhu pouze lepší, rychlejší a bude obsahovat lepší funkce. Slyšel jsem názor, že tím Fuji dokazuje, že vydává nedotažené fotoaparáty - pravdou je, že většinou se jedná o zpřístupnění dalších funkcí a méně často o opravy.

Pavel Vávra - Fujifoto