FUJI-TIP 43 (Nastavujeme poloautomatické režimy u FUJI bez PASM voliče)

Fotoaparáty nás za posledních několik dekád naučily novému názvosloví, kterému fotografové rozumí a odkazují se na ně mnohé publikace, rady a články. Není vyjímkou, že padají termíny jako priorita clony, priorita času a programová automatika. Mnoho fotoaparátů má tzv. PASM volič, tedy ovládací prvek, kterým si daný poloautomatický režim aktivujete.

Ale jak ho aktivovat u FUJI, která tento volič nemá? Například to jsou X-T2, X-Pro2, X-H1, X-T20, X-T30, X-E3 atd. - určitě chápete kam mířím. 

x100f-black-top

PASM

  • P = programová automatika
  • A = priorita clony (Av v Canon vesmíru) 
  • S = priorita času (Tv v Canon vesmíru)
  • M = manuál

"P" Programová automatika 

  • čas i clonu dopočítává fotoaparát
  • fotograf si volí další věci jako je například ISO, vyvážení bílé apod. 
  • v tomto režimu lze pomocí zadního roleru měnit poměr mezi clonou (f) a časem (t) při zachování expozice
  • na FUJI aktivujeme tak, že máme clonu objektivu na A a čas závěrky na A

"A"Priorita clony

  • volíme si clonu objektivu (f)
  • čas dopočítává fototoaparát dle zvolené clony a ISO
  • velmi často používaný jako režim pro fotografování portrétů
  • na FUJI aktivujeme tak, že clonu volíme a čas závěrky máme na A

"S" Priorita času

  • volíme si čas závěrky
  • clonu volí fotoaparát dle času závěrky a ISO
  • používá se pro sport, reportáže a podbné žánry, kde nám jde o práci s pohybem/časem (například zmražení nebo rozmazání pohybu)
  • na FUJI aktivujeme tak, že čas volíme (1/250s apod.) a clonu na objektivu máme v poloze A

"M" Manuální režim

  • všechny hodnoty si volíme ručně
  • nemá nic společného s tím, že je člověk "profesionál"
  • na FUJI aktivujeme tak, že na všech jednotlivých voličích a ovladačích máme cokoliv kromě A

NÁŠ TIP 

Vyzkoušejte si různé režimy a vyberte si to, co vám bude vyhovovat nejvíce. Typ poloautomatického režimu (P,A,S,M) vždy vidíte označeny vlevo dole v hledáčku, nebo i na LCD.

Pavel Vávra